Alukola Pneumatiky Příslušenství

15 nejšílenějších interiérů v historii automobilů

Interiéry moderních aut se hodně přizpůsobují přání zákazníka. Musí být stylové, ale zároveň snadno ovladatelné. Výrobci některých vozů se při navrhování interiérů dost rozvášnili, což zpravidla končilo naprostým chaosem, zvláště pak v 80. letech, kdy se v automobilech poprvé objevily palubní počítače. Tak na těch se opravdu vyřádili.
 
Pojďme se tedy poohlédnout zpátky do minulosti a ukázat si 15 nejšílenějších interiérů všech dob.
 

15. Citroen Hypnos (2008)


Citroen Hypnos

Citroen Hypnos je jedno z pouhých dvou aut v tomto seznamu, vyrobených po roce 2000. Jedná se o luxusní, středně velký crossover a některé designové prvky z něj můžeme najít i v Citroenu C4 Aircross. Cílem zřejmě bylo lidem představit nejbarevnější interiér všech dob. Přední sedadla oranžovo-žluto-zelená, zadní modro-purpurová. Tvar sedadel je přinejmenším zvláštní, trojúhelníkový a podélně ho obklopují lišty. Opěrky hlavy visí ze stropu, což také není úplně obvyklé. Sedadla v tomto interiéru ale jistě nejsou jediným prapodivným tvarem. Když si to shrneme – od volantu, přes pedály až po převodovku není v tomto autě nic, co by vypadalo “normálně“. Hypnos má skutečně zasloužené místo v této hitparádě, ale ujišťujeme Vás, že budou následovat mnohem lepší kousky.
 

14. Pontiac Banshee IV (1988)


Pontiac Banshee

Čtvrtá verze Pontiacu Banshee vypadala zvenku jako auto ze vzdálené budoucnosti, přesto elegantně. Některé detaily byly opravdu povedené, například integrované zadní křídlo. Když se ale podíváme na interiér, tak ten už má k eleganci hodně daleko. Vypadá to, jako by byl vyroben z jednoho velkého kusu levného plastu, do kterého byly pro rozjasnění zabudované čtyři žluté knoflíky. Škoda, že nejsou dostupné žádné lepší fotky tohoto vozidla. Takhle se můžeme jen domnívat k čemu ty knoflíky vlastně sloužily. Návrháři tohoto Pontiacu se inspirovali trendem 80. let a snažili se do volantu nacpat co nejvíce tlačítek. Bylo jich opravdu dost – celkem 23. V interiéru se místem nijak nešetřilo, jsou tu snad dva čtvereční metry prázdného a zbytečného plastu. Ve dveřích je malá rukojeť s několika knoflíky, pravděpodobně slouží k výstupu z auta, protože žádná tradiční rukojeť vidět není. Sedadla sice vypadají, jako by pocházela z nějakého raketoplánu, ale nejpodivnější na celém interiéru je řadící páka, usazená v obrovské díře, měřící přibližně 20 cm.
 

13. Buick Questor (1983)


Buick Questor

Pojďme dál. Máme tu další koncept 80. let. Buick Questor. Byl představen pět let před Pontiacem Banshee. První věci, které si na první pohled nejde nevšimnout, je podivný volant – tam, kde mají současná auta umístěný airbag, má tento auťák ovládací panel. Nahoře je umístěné něco, co by mohlo být reprák, ale také větrák, těžko říct. Ve středu volantu je klakson s logem Buick a na spodní straně volantu je umístěné zapalování a řazení. Středová konzole je vybavena dvěma displeji pro rádio a navigaci a pod ní je umístěný CD přehrávač a spoustu dalších kovových knoflíků, těžko odhadovat k čemu slouží.
 

12. Nissan NRV-II (1983)


NIssan NRV-II

Na první pohled se interiér vozu Nissan NRV-II nemusí zdát nijak zvláštní. Má digitální tachometr, multifunkční volant a navigaci ve středové konzoli – skoro vše, co byste čekali od moderního auta. Varovný systém, který měří vzdálenost od auta před ním. Standardní vlastnost mnoha dnešních vozů, ale dost nevídané v roce 1983. NRV-II má také tlačítko pro start přímo na volantu, stejně tak jako Ferrari a je na něm dokonce i hlasový vstup. Toto auto dokonce přišlo s tempomatem a třemi tlačítky k jeho ovládání. Co je ale trochu matoucí a určitě stojí za zmínku,  je ovládání hlasitosti. Je totiž přibližně pětkrát větší než tlačítko pro nastartování auta samotného.
 

11. Citroen Karin (1980)


Citroen Karin

Citroen je známý tím, že vyrábí zvláštní vozy a Karin je rozhodně jedním z nejpodivnějších. Je celá béžová, jak zvenčí, tak zevnitř. Je to třímístné auto ve tvaru pyramidy. A jako by tohle samo o sobě nebylo dost šílené, Citroen ho ještě vybavil jedním z nejzajímavějších interiérů. Jak již bylo řečeno, auto má tři sedačky a stejně jako u McLaren F1, řidič sedí uprostřed a až o kus dál za ním další dva pasažéři. Řídící sloupec vyčnívá ze středu palubní desky, a protože vůz nemá žádnou středovou konzolu, byly na něj namontovány všechny důležité ovládací prvky. Na volantu (u Citroenu tradičně vybaveném pouze jednou řečí) je něco, co vypadá jako numerická klávesnice s dvěma tlačítky pod ním a reproduktorem nad ním. Displej je obklopen množstvím výstražných světel. Na levé i pravé straně sloupku řízení jsou namontovány další dva ovládací panely. Jeden z nich je pro rádio, funkce toho druhého už tak jasná není. U spolujezdce se také nachází malá skříňka s mnoha dalšími vypínači, které se nejspíš nevešly na řídící sloupky. Jak by to auto asi vypadalo pouze s volantem, zaplaveným tlačítky, to radši ani nedomýšlet. Vzhledem k tomu, že tvar tohoto auta je pyramida, trojúhelníkové dveře už nás asi ani překvapit nemohou.
 

10. Volkswagen Orbit (1986)


Volkswagen Orbit

Jedním z mála německých vozů tohoto seznamu je Volkswagen Orbit z roku 86. Má jeden z nejsložitějších digitálních tachometrů. Je umístěn nahoře na palubní desce, která má mimo to pouze větrací otvory. Začneme na levé straně, kde najdeme digitální měřidla času, teploty a paliva. V dnešní době naprostý standard, musíme ale myslet na to, že auto je více než 30 let staré. Nad tím máme displej, který nás upozorní na otevřené dveře nebo nějaké technické závady. Za netradičně tvarovaným volantem se nám zobrazuje rychlost, teplota vody a stav paliva. A to všechno svítí neonově žlutě. Klimatizace, ovládaná dotykovými tlačítky. Pod ní máme další displej, který ukazuje hydropneumatické odpružení, řídící satelitní navigaci a TV. Na pravé straně je velký CD přehrávač a pod ním ovládání rádia včetně ekvalizéru. Rádio je vybaveno 20 dotykovými tlačítky.
 

9. Pontiac Pursuit (1987)


Pontiac Pursuit

Pontiac Pursuit je dalším vozem, představeným ještě před Banshee IV. Stejně jako jeho stájový kolega vypadá jako by byl zhotoven z jednoho velkého kusu plastu a také se pyšní spoustou tlačítek – celkem devětadvaceti, abychom byli přesní. Zdá se, že pochází přímo ze stíhačky. Za ním jsou tlačítka pro stěrače a světla – vlevo oranžová, vpravo modrá. Jsou to kreativci v tom Pontiacu, to se nezapře. Nad volantem je digitální tachometr, který přichází s takovou počítačovou grafikou, kterou očekáváte od auta z roku 1980. Zbytek interiéru je tak nějak prázdný. Na obrovské středové konzole nejsou žádná tlačítka, najdeme tam je jeden malý ovládací panel za řadící pákou, která je také prazvláštní. Sedadla nejspíš pochází přesně z té samé stíhačky, ze které si Pontiac vypůjčil i volant.
 

8. Lancia Orca (1982)


Lancia Orca

Lancia, Lancia… V tomto seznamu jich bude víc.  Představujeme Vám aerodynamický sedan, Orca z roku 82. Zvenku vypadá celkem stylově. Za to ten vnitřek!  Začneme opět u volantu, ten obsahuje tlačítka, ovládající světla, směrovky, klimatizaci a stěrače. Knoflíky jsou různých tvarů a barev, nejbarevnější je určitě tachometr. Vypadá extrémně složitě a neprakticky. Naštěstí nad těmi šílenými zářícími pruhy, které udávají rychlost a otáčky, existují dva normální ukazatele totožných informací. Jsou obklopené kontrolkami, které ukazují otevřené dveře, rychlost a mnoho dalších věcí.
 

7. Renault Ondelios (2008)


Renault Ondelios

Druhým a posledním autem tohoto seznamu, vyrobeném po roce 2000, je opět francouzské auto. Tentokrát je řeč o Renaultu, konkrétně Renaultu Ondelios, který se naštěstí nikdy nedostal do výroby. Zvenčí vypadá opravdu divně a interiér je ještě divnější. Začneme s tachometrem, který vyčnívá za volantem a je průhledný. Je obklopen koženou palubní deskou, na pravé straně je mezera. Z téhle mezery vyčuhuje skleněná vlna. Na předním panelu je projektor, který přenáší instrukce satelitní navigace na velkou palubní desku a na vzdálenějším konci velkého přístrojového panelu se nachází zakřivená obrazovka s dalšími informacemi. Pozoruhodná na tomto autě je klávesnice, která se používá k ovládání základních vlastností vozu a je zabudována do kožené palubní desky. Ano, vypadá to dobře, ale při každodenním použití by to bylo peklo.
 

6. Lancia Medusa (1980)


Lancia Medusa

A máme tady další sedan od Lancie, ačkoli tentokrát o dva roky starší. Co to znamená pro interiér? Ano, je to hrůza. Začněme u volantu, ten je ovládaný pětadvaceti knoflíky, které jsou různé velikosti a výšky, volant tak působí extrémně nerovnoměrně. Tlačítka ovládají světla, stěrače, varovná světla a klimatizaci, stejně tak jako digitální hodiny nahoře na volantu. Za volantem je tachometr, který je mnohem méně složitý než ten na Orce. Ještě ho netvoří počítačová obrazovka, ale 3 biliony LED ukazují všechny důležité informace. Zapalování je stejně tak jako u Porsche umístěno na levé straně.
 

5. Lancia Sibilo (1978)


Lancia Sibilo

Až doteď jsme viděli interiéry zaplavené tlačítky, ale co je proboha tohle? To je vnitřek Lancie Sibilo. Zatímco exteriér vypadá dobře, výrobci zřejmě došly nápady při vymýšlení vnitřku. Je vyroben z hnědého plastu, fialové kůže a světle hnědého koberce a vypadá to, že inspirací mu byla dětská hračka. Volant nemá žádné spoje ani výřezy. Je to prostě kulatá věc se třemi tlačítky a reproduktorem. Všechno ostatní je umístěné vysoko na palubní desce, aby to strhávalo pozornost řidiče jak nejméně to je možné. Ano, tento interiér je opravdu příšerný. A proto je na tomto seznamu.
 

4. Lancia Stratos Zero (1970)


Lancia Stratos Zero

Na čtvrté místo jsme zařadili pro změnu Lancii (ta je už opravdu poslední). Jedná se o nejstarší auto tohoto seznamu. Bylo navrženo geniálním Marcellem Gandinim před téměř 50 lety a stále vypadá dost nadčasově, a to nejen designem celého auta, ale hlavně interiérem. Mysleli jste si, že s myšlenkou velkého vertikálního přístrojového panelu přišla Tesla? Kdepak, tento koncept byl vymyšlený už před půl stoletím. Vedle tohoto mistrovského technologického díla v interiéru není o čem moc dál hovořit. Volant má opravdu velkou kruhovou středovou část, zřejmě jako ochranu proti nárazu. Sedadla jsou téměř vodorovná a dovnitř do vozu se dostáváte zvednutím čelního skla. Tento prototyp je plně funkční, ale poháněn je pouze Lancia motorem V4 s výkonem 115 koní. V roce 2011 se prodala znovu obnovená verze z roku 2000 za 915.000,- USD.
 

3. Mercedes-Benz F200 “Imagination“ (1996)


Mercedes Benz F200 Imagination

Mercedes F-Series přinesl některé koncepčně opravdu úžasné vozy, ale F200 Imagination je jedním z těch nepovedených. Když se podíváte do interiéru, první věc, které si všimnete, je, že tu chybí jak volant, tak i pedály. Pak ale zahlédnete joysticky, namontované na středové konzole a ve dveřích. Jojo, těmi opravdu řídíte tohle auto. Pokud se pozorně podíváte na obrázek, můžete vidět, že maximální rychlost tohoto vozu je 80 km/hod, ale momentální rychlost ukazuje 120 km/hod. Samozřejmě v té době auto stojí na pódiu, ale i tak se to moc nepovedlo. Pod obrovským displejem je chromový ovládací panel pro topení, okna, světla a varovná světla a jeví se jako jedna z nejnepraktičtějších středových konzol vůbec, a to i proto, že je ve tvaru koule.
 

2. Oldsmobile Incas (1986)


Oldsmobile Incas

Poslední americký vůz v tomto seznamu je Olds Incas z roku 1986, aerodynamický sedan s gullwingovými dveřmi a interiérem silně připomínajícím K.I.T.T. z Knight Rideru. Volant má přibližně 40 tlačítek a mnoho z nich má navíc různé funkce. Řídí převodovku, rádio, tempomat, světla, stěrače, prostě všechno. A tím všechno myslíme opravdu všechno. Žádné další ovládací v prvky v autě nenajdete. Celá palubní deska se skládá z obrovských obrazovek, podobných těm v kosmické lodi. Nebudeme se ani snažit domýšlet k čemu všemu slouží. Každopádně toto místo má jistě zasloužené místečko na stupni vítězů.
 
A teď to nejlepší nakonec…
 

1.Maserati Boomerang (1972)


Maserati Boomerang

Vítězství právem náleží italskému Maserati Boomerang z roku 1970, navrženému legendárním Giorgettem Giugiarem. Toto auto vypadá jak z jiného světa i v dnešní době. Určitě alespoň zvenku. Je Vám určitě jasné, z jakého důvodu se toto auto dostalo na první místo… Volant i tachometr jsou součástí konzoly, která vyčnívá z palubní desky a volant se otáčí kolem ostatních měřidel. Celá konzola má šest měřidel, tři spínače a dvě páky, kolem toho všeho rotuje volant. Jak skvělý nápad! Jakou rychlostí jedete, to se tady bohužel nedozvíte, měřidla Vám ukazují pouze stav paliva, tlak oleje, teplotu vody a stav baterie.

Nejšílenější interiéry

Nejšílenější interiéry

Extravagantní interiéry

Tuning interieru
 
Tak dámy a pánové, které z těchto autíček se Vám zdá jako nejulítlejší? Nebo snad víte o lepším majstrštyku? 

Klikni a sdílej tento článek se svými přáteli!

Nenechte si ujít další skvělé články
Štítky: kuriozity budoucnost zajímavosti fakty rekordy
Nissan Skyline patří dnes už mezi legendární modely. Vyhledávaný je pro své unikátní jízdní vlastnosti a skvělý design, kterým na silnici ohromíte. Zde je deset věcí, které jste o tomto voze nevěděli.
Podle čeho vybrat litá kola pro Seat Ibiza, Leon, Toledo, Alhambra, Exeo, Altea... Rozteče, velikosti a informace, které vám pomohou při výběru alu kol Seat.
Tuningy aut, které se tak úplně nepovedly.

2
DRUHÝ DEN U VÁS
19000
OBUTÝCH AUTOMOBILŮ
76000
ROZDANÝCH VENTILKŮ
360000
ŠROUBŮ A MATIC GRATIS