S námi ušetříte

Alukola a pneumatiky máme za nejlepší ceny na trhu

PŘÍSLUŠENSTVÍ ZDARMA

Vše potřebné dodáme přímo k Vašemu automobilu gratis

ODESÍLÁME IHNED

15 000 kusů litých kol a pneumatik již netrpělivě čeká na Váš vůz

100% reference

Spokojenost našich zákazníků je pro nás na prvním místě

Alukola Pneumatiky Příslušenství Magazín

Historie alu kola - 2. díl - doba dřevěná

Kolo tam, kolo sem aneb jak pohnout kolosem

Jak jsme již naznačili v minulé části našeho seriálu, původní dřevěná kola vyrobená z průřezu kmenu stromu a s otvory sloužícími pro spojení s nápravou byla velmi těžká, nepohyblivá a pro cestování na delší vzdálenosti nevhodná.

Alu kola Oxigin

Schválně si někdy zkuste uřezat 4 kola z kmene břízy nebo dubu a dojet na nich z Prahy do Brna. A ještě k tomu po D1!

Zelená Alu kola Oxigin
Výprodej

Odpovědí na vysokou hmotnost a malou obratnost nejstarších vozů byl vynález dřevěného paprskového kola. Neboli kola, jehož ráfek byl zkonstruován z více dílů, z tzv. loukotí. Takto poskládané loukotě vytvořily pravidelný kruh s nábojem ve středu, k němuž se od vnitřní strany kola sbíhalo 6 až 8 paprsků.

Červené Elektrony

Pro věší pevnost a pružnost starověcí koumáci kombinovali 3 druhy dřeva, přičemž pro výrobu náboje kola jim posloužilo jilmové dřevo, paprsek byl vyroben z jasanu a loukotě z buku.

Červené Disky

Loukoťová kola byla mnohem pružnější a lehčí, než jejich předchůdci. Vozy jimi opatřené vykazovaly lepší manévrovací schopnosti. Tedy téměř takovou, jako naši politici, když udělají nějakou botu a pak hledají způsob, jak celý ten průs.. průšvih zamaskovat.

Elektrony Magline

První loukoťová kola pocházejí z doby kolem 2000 př.n.l., jak dokládají nálezy z oblasti Mezopotámie a západní Sibiře. Byla nalezena na bojových vozech. Inu, člověk měl sice ještě holý zadek, ale už chtěl válčit. To se jaksi nezměnilo dodnes.

Oranžová alu kola

Jelikož dřevěná kola byla po čase vhodná akorát do kamen, tak se v době kolem roku 1000 př. n. l. (plus mínus trolejbus) začalo využívat železo, kterým se kolo obmotávalo a různě upravovalo. Kolo vyztužené po obvodu kovovou obručí bylo velmi pevné a zaručovalo delší životnost.

Límcové elektrony

V období středověku našlo kolo další využití prakticky ve všech oblastech lidské činnosti - při výrobě keramiky, v dopravě, zemědělství, architektuře, stavebnictví, v obchodě i vojenství.

Elektrony BBS
Top

Výroba kol se natolik rozšířila a specializovala, že se z ní časem vyvinulo samostatné odvětví - kolářské řemeslo, kolářství.

Černá Alu kola RS5

Znalosti a tajemství výroby kola se dědily z otce na syna a na další generace a dědí se dodnes. Vezměte si třeba takového fotbalistu Dana Koláře: udělal si kolečko po několika českých a evropských klubech, aby nakonec zakotvil doma ve Viktorce Plzeň.

Elektrony DLW

Statečné srdce a lakomá duše

Přesunem se letem motorovým světem ze středověku až do roku 1845, kdy si první pneumatiku nechal patentovat Skot Robert William Thomson. Jeho pneumatika se sestávala z dutého pásu přírodního kaučuku, který byl nafouknutý vzduchem.

Hliníková kola BBS

Šlo o pružný pás pogumovaného plátna, který byl uzavřen silným vnějším pláštěm kůže a byl přišroubovaný ke kolu.

Šedá alu kola DLW

Nicméně na zrod první skutečně použitelné pneumatiky si netrpěliví zákazníci museli ještě počkat do roku 1888. Tehdy John Boyd Dunlop, další příslušník národa tak lakomého, že jeho zástupci pod sukněmi zvanými kilt nenosí zhola nic, jen aby ušetřili na textilu, přišel s řešením, které navazovalo na práci jeho skotského konkurenta.

Alu kola Porsche

Zjistil, že vzduchem naplněná zahradní hadice, kterou natáhne po vnějším obvodu kol, může spolehlivě zajišťovat plynulý přenos sil převodů tříkolky, na níž řádil jeho synek.

Lešená Červená kola

Dunlop také objevil další výhodu tohoto „obutí“ vozidel: pneumatika může současně působit jako výborné odpružení a pro tlumení nárazů při styku kola s hrubým povrchem.

Černá alu kla SPATH

Posezeníčko pro pneumatiku


MAK alu kola
Výprodej Alu kol!

Vynález pneumatiky nastartoval další změny ve vývoji kola. Tehdejším konstruktérům bylo nad slunce jasnější, že pneumatiky na kolech velkých a těžkých vozů budou muset mít pevnou a dostatečně širokou oporu. To aby měly na čem držet a aby se nemohly během jízdy z ráfku kola smeknout.
 
Elektrony
 
A tak milé kolečko, nedílná součást všech dopravních prostředků (snad i v kosmických raketách se nějaké najde), muselo projít (pokolikáté už?) výrazným faceliftem.

Spath černá alu kola

Made In Italy


Elektrony MOMO

První kusy, které vyhovovaly těmto požadavkům, byly vyrobeny z plechu, popř. ze dvou segmentů lisované oceli (ráfku a kotouče), buď svařených nebo nýtovaných do jednoho kusu.

Fialové disky

Další disky vycházely z principu paprskového kola, přičemž jejich hlavní část tvořil ocelový ráfek, spojený se středovým nábojem kovovými paprsky.

Hliníkové disky momo

Přechodný článek představoval hybrid, který využíval pevnosti ocelového středu a hliníkový okraj pro úsporu hmotnosti. Takový design byl používán např. automobilkami Porsche a Jaguar v padesátých letech 20. století.

Modrá alu kola

Dalším známým průkopníkem v oblasti vývoje slitinových ráfků pro automobilová kola byl italský inženýr Carlo Borrani. Borrani v letech těsně po konci 2. světové války vyráběl disky s ocelovým středovým dílem a s okrajem z lehké slitiny.

BBS límcové

Tato kola mohla být vybavena systémem centrálního zamykání a charakterizovalo ji pět štíhlých "oken", která zajišťovala chlazení brzd.

Zelené disky

Původně se tyto disky nazývaly „CABO" (podle prvních slabik jména a příjmení jejich tvůrce), později „Bimetal". Řada těchto kol byla prodána v 50.
a 60. letech 20. století buď přímo jako tovární vybavení nebo jako sportovní doplněk značek Ferrari, Alfa Romeo, Fiat, Lancia a Maserati.
Hliníková kola MOMO 
Pokračování historie alu kol najdete ZDE!
Klikni a sdílej tento článek se svými přáteli!

Nenechte si ujít další skvělé články
Štítky: historie fakta zajímavosti
Alu kol na vozy Nissan jsme prodali mnoho. Věděli jste ale o svém Nissanu toto?
Chcete vidět nejúžasnější automobilové a technické skvosty z historie až po současnost? Pak určitě navštivte muzeum v Sinsheimu.
Vozy Lamborghini jsou známé svým oslnivým designem a velmi vysokým výkonem. Co jste ale netušili...

2
DRUHÝ DEN U VÁS
19000
OBUTÝCH AUTOMOBILŮ
76000
ROZDANÝCH VENTILKŮ
360000
ŠROUBŮ A MATIC GRATIS