AluaPneu Blog
Historie alu kola - 3. díl - drátěná kola
Salva artilerie nebo drátem do oka? Vyberte si, co je lepší
Na samém rozbřesku automobilismu, v letech 1906 až 1914, se používala velká a těžká kola, zvaná dělostřelecká. Měla dřevěné loukotě, kovový střed a prachmizernou životnost.Z důvodu nutnosti jejich časté obměny a vysoké nespokojenosti zákazníků tak již brzy po těchto průkopnících spatřily světlo světa kousky lisované z plechu.
O něcopozději k nim přibyly lehké varianty s drátěným výpletem. Britská továrna Rudge-Whitworth dokonce těmito svými patentovanými výrobky opatřila závodní vozy, neboť právě u nich se projevila obrovská výhoda v podobě snadné výměny během několika málo okamžiků.
Když se pořádně kalí….,
Někdy mezi roky 1914 až 1920, kdy technologie výroby ráfků byla stále ještě v pamperskách, se nejvíce prosadila kola z lisované oceli.
Dodnes někteří pradědečkové s láskou vzpomínají na to, jak se tenkrát kalila ocel. I když někteří si pamatují jen to, jak se kalilo. O oceli v jejich případě nemůže pak být řeč už vůbec.
Přestože je ocel, nejčastější materiálem používaný pro výrobu disků, sama slitinou železa a uhlíku, termín „slitinové kolo" je obvykle vyhrazen pro kola vyrobená z neželezných slitin. Dnes se tedy můžete setkat s pojmem plechové disky, popř. s láskyplnou familiérní přezdívkou plecháče.
Jejich velká výhoda spočívá v mimořádné pevnosti a velmi vysoké odolnosti vůči poškození, jíž se mohou plecháče pochlubit.
Nevýhodou je naopak jejich vysoká hmotnost a malá tvarová schopnost. Co však bylo ze všeho nejdůležitější: jejich výroba byla už tenkrát, tedy ve 20. letech 20. století, extrémně levná.
Plechové disky se daly snadno vyrobit v obrovském množství. Obruba může být vytažena z přímého pásu kovu a samotný disk mohl být vylisován z plechu jediným pohybem. No neberte to za ty love!
Další variantu - jak už jsme vás informovali v minulém díle našeho seriálu - představovaly dvě původně samostatně vyrobené části (ráfku a středu disku), které byly poté svařeny nebo snýtovány dohromady.
…….výsledkem je slitina
Další experimentování s novými materiály dalo vzniknout diskům ze slitin hliníku nebo hořčíku.
My se yní budeme věnovat těm druhým v pořadí. Litá kola vyrobená z tohoto stříbřitě bílého, lesklého a středně tvrdého kovu se objevila již někdy v roce 1924, když jejich vlastností poprvé využil legendární italský konstruktér automobilů Ettore Bugatti na proslaveném modelu Typ 35.
A to jsme již blízko okamžiku, kdy se poprvé setkáváme s názvem elektron.
Elektron je nejen částice se záporným elektrickým nábojem, ale i označení slitiny hořčíku, hliníku, zinku a manganu s jinými legujícími prvky, přičemž hořčíku je v ní zastoupeno cca 90 % a hliníku maximálně 10 %.
Hořčíková kola jsou mají nízkou hustotu a jsou podstatně lehčí než hliníková i ocelová. Jejich hmotnost se pohybuje v rozmezí 5 až 9 kg (podle velikosti).
Značnou nevýhodou hořčíkových kol je jejich hořlavost a následná obtížnost hašení takto vzniklého požáru. To bylo příčinou jejich zákazu v některých motoristických závodech, které se pořádaly na území Spojeného království.
Obliba těchto elegantních doplňků mnoha vozů byla na svém vrcholu v 50. a 60. letech 20. století.
Dodnes jsou kola vyrobená ze slitiny hořčíku kolem poloviny 20. století považována za největší klasiku a pro svůj nadčasový design se stala ceněnou trofejí všech vášnivých fanoušků automobilismu.
Hořčík - favorit vítězů
Není ovšem všech zlato, co se třpytí. Natož takový hořčík. Časem se ukázalo, že hořčíková kola jsou náchylné ke korozi, a tak se jejich používání zúžilo převážně na oblast závodních modely.
Po roce 1960 jejich místo na výsluní částečně převzala hliníková konkurence. Nicméně i poté mnoho společností (např. Halibrand, American Racing, Campagnolo, Cromodora, Watanabe a mnohé další) pokračovalo v produkci disků z hořčíkové slitiny, ačkoli již v podstatně menším objemu.
Moderní vědecký a konstruktérský vývoj a použití špičkových technologií vedlo k dalšímu výraznému zlepšení vlastností hořčíkových disků, a to včetně tolik žádané antikorozní úpravy. Významní producenti jsou dnes schopni prodloužit životnost kola natolik, aby byl jejich životní cyklus srovnatelný s koly z hliníkové slitiny.
Tato kola rovněž vykazují skvělou odolnost proti deformacím, respektive dobrou tvarovou pružnost. Ta funguje tak, že ráfky se sice nárazem zdeformují, ale pak se opět jejich tvar vrátí do původní podoby.
Kola se vyrábí kováním ze různých slitin hořčíku ZK60 (legované Zn a Zr), AZ31 (obsahuje 96 % Mg, 3 % Al, 1 %Zn) a AZ91 (obsahuje 9% Al a 1% Zn).
V současnosti ráfky ze slitiny magnézia (hořčíku) najdete na řadě závodních motocyklů a aut, případně si jimi majitelé supersportů rozmazlují své drahé hračky. Nebo sebe.
Svůj vůz můžete u nás také rozmazlovat, krásných alu kol máme plný sklad, stačí jen kliknout a vybrat si!
Pokračování historie alu kol najdete ZDE!
2
DRUHÝ DEN U VÁS
19000
OBUTÝCH AUTOMOBILŮ
76000
ROZDANÝCH VENTILKŮ
360000
ŠROUBŮ A MATIC GRATIS