Devět věcí, které jste možná netušili o Fordu Sierra
Alu kola na Ford Sierra bychom namontovali hned, sehnat ale pěkný kousek bude nejspíš problém. Co jsme ale o Sierrách nevěděli...
1. Z nuly na sto pod pět sekund
Ačkoliv byste si to mohli myslet, nejrychlejší Sierra, kterou jste si mohli koupit, neměla motor v úpravě firmy Cosworth. V 80. letech byl postaven model Minker s dvojitým turbem, který i přes zvláštní vzhled a vysokou cenu měl sílu 323 koní a na stovku se z nuly rozjel za necelých 5 sekund. Když se k tomu přidají hliníková kola, je tento vůz snem mnoha řidičů. Existuje bohužel jen v malém množství.
2. Turbo pro Ameriku
V USA se verze XR4i prodávala v designu podobném anglické třídveřové verzi s šestiválcovým 2,8 litrovým motorem. Americká verze ale měla 2,3 litrový turbo motor a říkalo se jí XR4Ti.
3. 400 koní? Zádný problém!
Dalším velmi oblíbeným mýtusem bylo, že Sierra Cosworth RS500 opravdu měla v základní modifikaci 500 koní. Přesto se ale dala různými úpravami vytáhnout až na 400 koní, a to bez jakýchkoliv zásahů do turba nebo vstřikování. Co ale v základní výbavě těchto vozů nechybělo, byly elektrony Ford.
4. Nejoblíbenější Sierra
Když byla v roce 1987 představena Sierra Mk2, zmizely z prodeje v Anglii všechny třídveřové modely. V Evropě se ale tato varianta s předními i zadními světly z modelu Mk2 vyráběla až do konce produkce Sierry v roce 1992.
5. Aerodynamika stejná jako u Ferrari
I když se to nezdá, Sierry jsou velmi aerodynamické. Koeficient odporu činí pouze 0,34, což je stejná hodnota, jako má Ferrari F40! Neuvěřitelné. Jízdními vlastnostmi se sice Ferrari asi jen těžko vyrovná, ale zatímco Ferrari si pořídí jen pár vyvolených, Sierru si můžete s trochou štěstí při hledání pořídit i vy, a ještě vám určitě zbyde na nová alu kola.
6. Šestiválce Ford
Některé z posledních Fordů Sierr XR4 byly vyráběny s dvoulitrovým motorem místo předchozího 2,9 litrového V6. Oblibu si mezi řidiči nikdy nevysloužily a dnes už jich na silnicích moc nepotkáte.
7. 900 koní a 380 km/h se Sierrou? Ano!
Sapphire Cosworth Roda Tarryho zvládá rychlost kolem 380 km/h a má výkon přes 900 koní. Jde o nejrychlejší Sierru, která smí oficiálně na běžné silnice! Samozřejmostí jsou speciální pneumatiky a alu kola, bez kterých by vůz jen těžko zvládl takovou rychlost.
8. Pětilitrové osmiválce z Mustanga v Sierrách
Sierry vyrábené v Jižní Africe měly vskutku impozantní motory. Do 250 kusů Sierry XR8s namontoval Ford pětilitrové osmiválce patřící původně do Fordů Mustang!
9. 1.3 turbo a nízká pojistka
První Sierry byly dostupné s neskutečně poddimenzovanými motory o objemu 1,3 litru. Velkou oblibu si našly ve Finsku, kde díky nízkému objemu platili majitelé nižší pojistku. Některé z nich ovšem byly osazeny turbem a měly sílu jako dvoulitrová auta. Když se na ně přidaly pořádné elektrony, rozdíl nikdo ani nepoznal.