Toyota / 10 pozoruhodných zajímavostí
Japonská automobilka Toyota patří k velmi oblíbeným. Známá je nejen z běžných silnic, ale i pro svoje závodní aktivity, zejména v šampionátech vytrvalostních vozů a v nedávné minulosti také ve Formuli 1. Podívejte se na deset věcí, které jste o Toyotě určitě nevěděli.
1. Vyloučení z šampionátu WRC
V roce 1996 byla Toyota vyloučena ze šampionátu WRC, protože provedla ilegální úpravu přívodu vzduchu k motoru. Při inspekci bylo toto řešení v podstatě neviditelné, přesto se na něj ale přišlo a bylo natolik účinné, aby Toyotě a jejímu modelu Celica GT4 WRC zajistilo obrovskou výkonnostní výhodu.
2. Kufříkový fígl pro závodní vozy
Koncem 90. let platilo v závodní sérii GT1 pravidlo, že všechny vozy musely mít zavazadlový prostor natolik velký, aby se do něj vešel příruční kufřík. Toyota toto nařízení krásně obešla - palivovou nádrž udělala v takovém tvaru, aby se do ní kufřík bez problémů vešel. Orgány mezinárodní automobilové federace toto řešení kupodivu schválily a Toyota mohla na trať.
3. Více než McDonald
Toyota je celkosvětový gigant. Věděli jste například, že Toyota působí ve více státech než slavný potravinový řetězec McDonalds?
4. Monstrózní úpravy
Toyota Land Cruiser je v Evropě a hlavně v Anglii považována za skvělé auto pro dělníky a farmáře. Na Středním Východě se ale často upravuje tak, aby byla skutečným silničním monstrem a trhala asfalt. Na takový vůz samozřejmě nemůžete dát obyčejná plechová kola. Téměř nutností jsou zde speciální elektrony.
5. Toyota AA AB
Dnes mají vozy Toyota líbivé názvy jako Celica nebo Supra. Toyota ale nebyla vždy tak invenční a první modely se jmenovaly prostě Toyota AA a Toyota AB.
6. Speciál pro Rallye, který nikdy nevyjel
Toyota vyvíjela svůj vlastní závodní speciál pro Rally Skupinu B. Ta byla ovšem zrušena a vůz se na trať nikdy nedostal. Což je škoda, protože měl pohon všech kol, 650 koní, 2,2 litrový přeplňovaný motor a úžasný futuristický vzhled. Samozřejmostí jsou u závodního vozu závodní hliníková kola. Tento speciál se nazýval Toyota 222D a dodnes je k vidění na některých akcích automobilky.
7. Twin Turbo 850 koní!
Toyota patří k průkopníkům turba v japonských automobilech. Projekt Toyota 7 z roku 1970 vážil pouhých 600 kilogramů, ale díky dvojitému turbu měl výkon 850 koní.
8. Toyota pro LeMans
Vůz SARD MC8-R je založen na Toyotě Mk2 MR2. Pohání ho motor o síle 600 koní založený na motoru obvykle montovaném do Lexusu LS400. V polovině 90. let tento vůz závodil v sérii LeMans.
9. Toyota vyrovnaný soupeř v americkém Nascar
Toyotu si nejspíše nikdo nebude spojovat se silnými americkými musclecars. Přesto tato automobilka působí v americké sérii NASCAR se svým osmiválcovým speciálem o výkonu 750 koní a snaží se vyrovnat tradičním značkám Ford, Chevrolet a Dodge.
10. Toyota F1 - absolutní propadák
Na vstup do F1 se Toyota intenzivně připravovala přes tři roky. I přes obrovské vynaložené náklady však nedokázala vyhrát jediný závod a po sezoně 2009 šampionát opustila. Zbylo po ní zázemí a především špičkový aerodynamický tunel v Kolíně nad Rýnem, který v době odstávky vlastního tunelu používalo i Ferrari.