Jak správně změřit brzdový třmen
Proč je důležité měření brzdového třmenu?
Při výběru nových alu kol je zásadní zkontrolovat, zda Vaše brzdy nebudou do nových kol narážet. Tento problém se týká především aut s velkými originálními sportovními brzdami (např. Audi Rs-line, BMW M, Mercedes AMG, Subaru Impreza STI, Nissan 350Z), brzdovými systémy značky Brembo nebo aftermarketovými (doplňkovými) sportovními třmeny. Brzdový třmen totiž může být příliš vysoký nebo široký, a tím může drhnout o paprsek kola (z boku), narážet do vnitřní stěny disku (shora), nebo se nevejde vůbec do tvaru disku. Proto je potřeba třmen přesně zaměřit.
Jak a co přesně změřit podle přiloženého nákresu
Na obrázku vidíte boční řez přední nápravou a brzdovým systémem. Následující rozměry (A–F) vám pomohou zjistit, jaký prostor brzdový třmen zabírá a podle toho vybrat vhodná alu kola.
A - Výška třmenu od středu náboje
Měří se od středu náboje (osa kola) ke kraji nejvyššího bodu třmenu. Tento rozměr určuje, zda paprsky alu kola nenarazí na vršek třmenu. Typicky problém u kol s výrazně zakřivenými paprsky směrem dovnitř.
B - Vzdálenost třmenu od čelní plochy náboje
Určuje, jak hluboko je třmen posazen za uchycením disku. Důležité při výběru disku s hlubším usazením nebo konkávním tvarem.
C - Celkový průměr krytí třmenu
Od středu kola ke kraji brzdového systému. Pomáhá určit, zda je prostor v disku (na průměru) dostatečný.
D - Hloubka kotouče + těsnost mezi třmenem a diskem
Ukazuje vzdálenost mezi uchycením kola a třmenem. Pokud alu kolo nemá dostatečný prostor v této hloubce, může drhnout o bok třmenu.
E - Výška třmenu nad kotoučem
Určuje výšku třmenu vzhledem k rovné ploše disku. Kritické hlavně u vícepístkových třmenů, které vystupují nad kotouč.
F - Tloušťka náboje
Pomáhá určit celkovou hloubku náboje. Nutné pro výpočty s použitím podložek.
Doporučení pro jistotu
Změřte své brzdy podle výše uvedeného návodu. Pošlete rozměry prodejci alu kol, měl by být schopný vám ověřit kompatibilitu. Pokud si nejste jistí, zvažte použití podložek nebo výběr jiného designu kol s větším prosorem za paprsky. U dražších brzd (Brembo apod.) doporučujeme zkontrolovat i katalog výrobce, často uvádí potřebný prostor.
Neberte to na lehkou váhu!
Poškozené alu kolo nebo třmen, nebo nedejbože uvolněné kolo kvůli špatnému dosedu, může znamenat nejen velkou škodu, ale i ohrožení bezpečnosti. Proto raději měřit dvakrát a nasazovat jednou.