Lakování alu kol, jaké jsou rozdíly mezi klasickým a práškovým lakováním - Komaxitem
Lakování alu kol je klíčovým procesem, který nejen zvyšuje jejich estetickou hodnotu, ale také chrání hliníková kola před poškozením. Existují dva hlavní typy lakování: klasické mokré lakování a práškové lakování (často označované jako komaxit). Zde je detailní popis obou metod a jejich srovnání.
Klasické mokré lakování
-
Příprava povrchu: Nejprve se alu kola čistí a odmašťují, aby se odstranily veškeré nečistoty a zbytky oleje.
-
Nanášení základního nátěru: Na připravený povrch se aplikuje základní nátěr, který zlepšuje přilnavost vrchního laku a chrání alu kolo proti korozi.
-
Aplikace barvy: Po zaschnutí základního nátěru se nanáší vrstva barvy. Tento krok se může opakovat pro dosažení požadovaného odstínu a krytí.
-
Aplikace transparentního ochranného lakování: Na závěr se aplikuje transparentní lak, který dodává lesk a chrání barvu před poškrábáním a UV zářením.
-
Sušení a vytvrzení: Alu kola se suší ve speciální sušící peci, což umožňuje vytvrzení laku.
Práškové lakování (Komaxit)
-
Příprava povrchu: Stejně jako u mokrého lakování, i zde je důležité důkladné čištění a odmašťování.
-
Elektrostatické nanášení prášku: Prášková barva se aplikuje elektrostaticky. Práškové částice jsou nabity a přitahovány k povrchu litého kola.
-
Pečení v peci: Po aplikaci prášku se alu kola vloží do pece, kde vysoká teplota způsobí tavení a vytvrzení prášku, čímž vznikne pevný a odolný povrch.
Srovnání a výhody
-
Odolnost: Práškové lakování obvykle poskytuje silnější a odolnější povrchovou vrstvu než klasické lakování. Je odolnější vůči poškrábání, otěru a chemickým látkám.
-
Ekologie: Práškové lakování je považováno za ekologičtější. Neobsahuje rozpouštědla a má nižší emise VOC (těkavých organických sloučenin).
-
Aplikace a efektivita: Práškové lakování je účinnější, protože přebytečný prášek lze zachytit a znovu použít. Klasické lakování může vést k větším ztrátám materiálu.
-
Estetika a vzhled: Klasické lakování nabízí širší škálu povrchových úprav a odstínů. Práškové lakování má omezenější paletu barev a efektů, ale nabízí rovnoměrnější a hladší povrch.
-
Náklady: Práškové lakování může být nákladově efektivnější na velké série, zatímco klasické lakování je flexibilnější pro menší série alu kol a speciální požadavky.
Obě metody mají své místo v průmyslu a výběr závisí na specifických požadavcích, jako je odolnost, estetika, ekologie a nákladová efektivita. Práškové lakování je obecně preferováno pro jeho odolnost a ekologické aspekty, zatímco klasické lakování je vhodné pro složitější barvy a designy.
Hledáte-li krásná a kvalitní alu kola, pak stačí jen kliknout ZDE.