Alukola Pneumatiky Příslušenství Magazín

10 faktů, které jste netušili o naší legendární Škodovce

Škoda Auto již dávno není ryze českou značkou. Přesto má ale v České republice svoje sídlo a všichni máme Škodovku spojenou s Mladou Boleslaví. Denně všichni vídáme na ulicích desítky Škodovek nejrůznějších modelových řad, barev a tvarů. Jde o známou firmu, o které asi většina českých automobilových fanoušků ví skoro všechno a téměř nic je nezaskočí, přesto si ale připomeňme alespoň deset zajímavostí o této značce.
 

1. Od jízdních kol přes motocykly až k automobilům

1) To, co je dnes automobilkou Škoda, vzniklo v roce 1895, kdy pánové Václav Laurin a Václav Klement založili firmu Laurin & Klement. Firma byla původně zaměřena na opravu jízdních kol, později vyráběla motocykly a roku 1905 vyrobila první automobil. Roku 1925 došlo ke sloučení se Škodovými závody v Plzni, od kterých se následně vyčlenila samostatná firma Škoda Auto.
Škoda 1895
 

2. Laurin & Klement - nadstandardní výbava, kterou si přeje každý


2) Označení Laurin & Klement rozhodně nepatří jen do historických materiálů. Tímto přídomkem označuje Škoda nejluxusnější provedení svých vozů. Pokud si tedy pořídíte Superb ve variantě Laurin & Klement, dostanete v základní výbavě spoustu čistě designových, ale také funkčních prvků. Samozřejmostí jsou u takových vozů originální alu kola Škoda.

Výbava Laurin a Kliment
 

3. Tatrovky ze škodovácké fabriky

3) Z výrobních linek Škodovky sjížděly jeden čas také osobní vozy Tatra. Bylo tomu v letech 1951 - 1955, kdy potřebovala Tatra v Kopřivnici mít volnou linku pro výrobu vojenských vozů. V té době se v Mladé Boleslavi vyrobilo téměř 9 000 vozů Tatra 600 a Tatra 805.

Škoda a Tatra
 

4. Historické názvy vozů Škoda letí dodnes

4) Felicia a Octavia jsou názvy známé asi nám všem. Svůj základ mají tyto vozy v roce 1959, kdy Škoda vyráběla ve variantách sedan a kombi původní model Octavia, ale hlavně populární kabriolet Felicia, který je dnes ceněným artiklem u všech sběratelů veteránů.

Škoda Felicia kabriolet
 

5. České Porsche pro vášnivé závodníky

5) Sehnat za socialismu sportovní vůz nebylo nic jednoduchého. Možnost ale přesto existovala díky kupé Škoda 110R. To vycházelo z modelů 1000MB/100/110, mělo motor o výkonu 46 kW a oblíbené bylo hlavně mezi mladší generací. Vůz sklízel úspěchy i v rychlostních zkouškách rallye, kde nastupoval ve speciální úpravě 130 RS. Následující modely Škoda Garde a Škoda Rapid 130/135/136 si takovou oblibu nikdy nezískaly.

Škoda 110R
 

6. Škoda pod taktovkou Vw stoupá v hitparádě oblíbenosti vysoko

 V roce 1991 proběhlo spojení s koncernem Volkswagen, který odkoupil podíl ve společnosti. Majoritní podíl získal VW v roce 1994 a od té doby táhne českou automobilku vzhůru. Ze značky, které se na západě vysmívali se stala silná značka, která je oblíbená nejen v Německu, Anglii ale také v Číně a Asii obecně.

Škoda a Volkswagen
 

7. Zakázková výroba užitkových Škodovek dle přání zákazníka

 V roce 1968 uvedla Škoda na trh model 1203, první český (československý) užitkový vůz. Ten si našel široké uplatnění, byl rozšířen nejen u záchranné služby, ale také u policie nebo jako pohřební vůz. Ačkoliv koncept byl zastaralý již v době, kdy byl vůz uveden na trh, můžete si i dnes pořídit novou "dvanáctsettrojku." Soukromá firma v Žacléři je vyrábí na zakázku téměř v libovolné úpravě.

Škoda 1203
 

8. Škodovky a rallye

 Škoda dodnes působí velmi úspěšně také v rallye. Pod hlavičkou továrního týmu Škoda Motorsport se s vozy Škoda Fabia účastní závodů po celém světě a s Fabií první generace dokonce působila i v šampionátu WRC. Závodní speciály vychází ze sériových modelů, ale samozřejmě je na nich vše přizpůsobeno závodům - od motorů až po speciální odlehčená hliníková kola.

Škoda Rallye
 

9. Vysoká škola a učiliště Škoda Auto

 Škoda Auto provozuje od roku 2000 svojí soukromou vysokou školu zaměřenou na automobilový průmysl. Její absolventi nachází uplatnění na pozicích nižšího a středního managementu v rámci Škoda Auto. Automobilka má také svoje učiliště, ve kterém si vychovává kvalifikované dělníky pro výrobu.

Škoda Funstar
 

10. Bohatá výbava Škodovek pro pohodlné cestování


Pryč jsou doby, kdy pořídit si Škodovku s příplatkovou výbavou znamenalo, že budete mít vypolstrované dveře, loketní opěrky a stahovací zadní okna. Dnešní příplatková výbava u všech modelů čítá širokou škálu doplňků. V nabídce jsou nejrůznější elektroničtí asistenti, ale také elektrony Škoda a další užitečné prvky.


Alu kola Škoda Extreme
Pokud také vlastníte fajnovou Škodověnku, rozhodně jí nezapomeňte pořídit krásná alu kola, bude se Vám líbit ještě více.

Klikni a sdílej tento článek se svými přáteli!

Nenechte si ujít další skvělé články
Štítky: škoda fakty historie zajímavosti
Honda Type R je snem každého milovníka japonských vozů. Našláplé motory, odlehčená alu kola, sportovní interiéry a mnohem více...
10 různých použití pneumatik tam, kde byste je snad nejméně čekali.
Automobilových aukcí je mnoho. Nestává se ale, aby se na jedné dražilo tolik vzácných aut, jako tomu bylo na Floridě. Které by se líbilo Vám?

2
DRUHÝ DEN U VÁS
19000
OBUTÝCH AUTOMOBILŮ
76000
ROZDANÝCH VENTILKŮ
360000
ŠROUBŮ A MATIC GRATIS