Tvary dezénů pneumatik
Svět pneumatik by se na první pohled mohl zdát nudný a nezajímavý, ale jakmile odkryjete zdánlivou slupku fádnosti a proniknete hlouběji do tajů gumárenské říše, zjistíte, že ne vše je tak jednoduché, jak se zdá. Není pneu jako pneu.
Zdálky sice vypadají všechny navlas stejně, ale když přijdete blíž, odhalíte celou řadu odlišností. Jak jistě víte, nejsou to rozmary výrobců, každý z typů dezénu totiž plní svoji specifickou funkci, má své přednosti i slabé stránky. Rozlišujeme tři základní tvary: symetrický, asymetrický a směrový dezén. Posviťme si na ně!
Symetrický dezén
Jak už název odhaluje, tento typ dezénu je souměrný a to v podélné ose. Rovnoměrně jsou rozmístěny nejen lamely, bloky a drážky ale i jednotlivé funkce částí dezénu, mezi něž patří například odvod vody.
Symetrický dezén je k vidění především u pneumatik nižší a střední třídy. Mezi jeho přednosti patří zejména lepší jízdní vlastnosti na suchém povrchu a snadná montáž. Nemusíte řešit, zda má konkrétní pneumatika přijít na přední, nebo zadní nápravu a jestli doprava, či doleva. U ostatních typů je to již trochu složitější.
Asymetrický dezén
Tento dezén vyniká delší životností, kratší brzdnou dráhou a nízkou hlučností. Vykazuje lepší jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech. Proto bývá hojně využíván u silnějších vozů s vyšším výkonem, nebo u sportovních automobilů. Výhody asymetrického dezénu jsou vyváženy jejich vyšší pořizovací cenou. Není se čemu divit, vezmeme-li v potaz, že výroba asymetrických pneumatik je komplikovanější a používá se pro ni více gumárenských směsí, aby každá část dezénů fungovala co nejlépe.
Při montáži pneumatik s asymetrickým dezénem je třeba dbát, aby strana označená jako Outside směřovala ven z blatníku a strana Inside směrem opačným. Ale stále si ještě nemusíte lámat hlavu se směrem otáčení.
Směrový dezén
Směrový dezén se výborně osvědčí, když je třeba odvést z běhounu vodu nebo sníh, proto se s tímto typem dezénu setkáte především u zimních pneumatik. Navíc dokáže vcelku spolehlivě zabránit vzniku aguaplaningu.
Vzhledem k šípové konstrukci směrového dezénu a jeho hlavním funkcím je nezbytné dodržet správný směr otáčení pneumatiky. Potřebný údaj Rotation s šipkou pro směr rotace gumy najdete na bočnici pneumatiky.
2
DRUHÝ DEN U VÁS
19000
OBUTÝCH AUTOMOBILŮ
76000
ROZDANÝCH VENTILKŮ
360000
ŠROUBŮ A MATIC GRATIS